søndag 7. september 2014

Bilder av kjønn

Den svenske fotografen og kjønnsviteren Tomas Gunnarsson driver bloggen Genusfotografen.se. Her retter han et kritisk blikk mot den måten kjønn blir fremstilt i reportasjebilder og reklamer.

Gunnarsson peker på en gjennomgående tendens der menn fremstilles som subjekter og kvinner som objekter. Menn blir for eksempel ofte fotografert mens de aktivt holder på med noe, uten at de ser i kameraet, mens kvinner oftere blir fotografert utenfor deres naturlige miljø, inaktive, smilende, og gjerne sittende. Kvinnene blir også i større grad bedt om å posere.

Gunnarsson trekker frem dette ganske utrolige eksemplet på et portrett av en kvinnelig yrkesutøver. Her har vinneren av svenske masterchef, kokken Louise Johansson, blitt intervjuet og fotografert av Arlanda Express. Johansson poserer inne på et kjøkken, i lekre kjoler, barbent og med tydelige seksuelle referanser. I det samme bladet var også en mannlig kokk avbildet. Han var kledd i kokkeuniform, med armene i kryss.

Tomas Gunnarsson holdt foredrag på Litteraturhuset i Oslo i helgen i forbindelse med tiårsjubileet til det feministiske tidsskriftet Fett. Det var virkelig helt utrolig interessant. Her viste han blant annet frem bilder fra et fotoprosjekt der han har portrettert mannlige yrkesutøvere på den måten kvinnelige yrkesutøvere ofte fremstilles.

Mannlig næringsdrivende fotografert slik kvinnelige næringsdrivende ofte fremstilles, ifølge genusfotografen Tomas Gunnarsson. Foto: Tomas Gunnarsson/Genusfotografen.

Bildet over er hentet fra Gunnarssons prosjekt. En bilmekaniker poserer på en ganske utradisjonell måte. Han kikker inn i kameraet, lett poserende, og bildet er også tatt ovenfra, noe som utstråler underdanighet. Dette bildet er jo så atypisk at man nesten må le. Men tenk deg om. Har du noen gang sett en kvinnelig gründer posere smilende med sitt produkt? Det er ikke like uvanlig...

I fjor delte genusfotografen ut prisen "Årets sexist" på bloggen sin. Flere ulike foretak var nominert, men den amerikanske kleskjeden American Apparel gikk av med den lite ærefulle seieren. Gunnarsson mener kleskjeden flørter med referanser til barneporno og sexkjøp i sine reklamekampanjer.

En jente uten klær på underkroppen på gulvet i en nesten tom leilighet. Hvor i den virkelige verden kan man møte på noe som likner dette? Som horekunde, sier Gunnarsson. Foto: American Apparel/Genusfotografen

Flere av bildene i reklamekampanjene til American Apparel flørter med referanser til barneporno, mener Gunnarsson. Foto: American Apparel/Genusotografen

Genusfotografen er også opptatt av det den britiske filmteoretikeren Laura Mulvey kaller "the male gaze". Mulvey introduserte begrepet i essayet Visual Pleasure and the Narrative Cinema i 1975. Det handler om at populærkultur fremstilles med utgangspunkt i et mannlig, heteroseksuelt blikk. Til og med i reklamer som er rettet mot jenter og kvinner, spiller man for eksempel ofte på seksualitet og sex. Gunnarsson trekker frem er dette eksempelet, en reklame for Lee-jeans.

Hvorfor driver disse jentene og jukker på hverandre i denne annonsen for jeans, spør Tomas Gunnarsson. Foto: Lee/Genusfotografen.

Les mer om genusfotografen om prosjektene hans på genusfotografen.se

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar